Halaman

Sabtu, 17 Disember 2011

Bila mana nafas boleh lagi berbunyi

Assalamualaikum...

Bila mana jantung masih berdenyut,
Bila mana nafas masih lagi berbunyi,
Bila mana mata masih lagi boleh terbuka,


SYUKURILAH
Syukuri kerana masih boleh bangun menghirup udara percuma yang diberikanNYA,
Syukurilah kerana Allah memberikan ruang masa  untuk membetulkan diri @ bertaubat .
Syukurilah kerana masih boleh menambah amalan untuk jadi bekalan di hari akhirat,




ATAS TANDA SYUKUR
Mari kita bangkit solat pada waktuNYA bila laungan azan didengari
Mari kita bangkit cuba meninggalkan larangan dengan mengawal kemahuan nafsu dan godaan syaitan
Mari kita bangkit mencintai ALLAH dan mencari redhaNYA dengan sentiasa mengingatiNYA

HAKIKATNYA
Nikmat yang diberikanNYA tidak terhingga,
Jika ditulis nikmat ALLAH mengunakan dakwat air lautan tidak jua mencukupi,
kebahagian, kesihatan, kekayaan, kesenangan hati , rezeki dan pelbagai jenis nikmat  diberikan olehNYA tanpa sebarang bayaran,
Tanda dia Maha Penyayang memberi nikmat tidak kira pada yang melakukan baik atau buruk


Bila mana ditimpa ujian, kita masih diberi penyelesaian olehNYA,
Ujian bukan tanda benci tapi tandaNYA masih sayang pada hambaNYA,
Cuba Menilai perilaku hambanya, Menilai keikhlasan hambaNYA
Bagi memilih calon yang layak memasuki syurga milikNYA


...........................................................................................

Bila mana jantung terhenti,
Bila mana nafas tidak lagi berbunyi,
Bila mana mata tidak lagi terbuka ,


Lenyaplah hubungan dengan dunia
Lenyaplah hubungan dengan saudara
Hanya tinggal bekalan yang ada semasa di dunia
Hanya boleh berharap pada doa anak soleh, harta yang dilaburkan dan ilmu yang dilimpahkan.


Mati itu  pasti

.....................................................................                    

jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Khamis, 1 Disember 2011

nukilan di pagi hari....

salam....

jam menunjukkan pukul 4.03 am ......macam biasa kalau dah tersedar waktu nie dah x bley tido balik start pkul 3.00 am.. rasa kejutan2 time mcm nie adalah seruan untuk melakukan sesuatu...manfaat waktu mcm nie dgn perkara sepatutnya...bila umor sudah 22 thun, tetiba aku rasa laen dalam diri aku,,,wktu umur mcm nie macam2 la bermain kat pemikiran nie.....dri perangai "unmatured" yang terlalu banyak dalam diri tetiba jadi "matured" sikit.....pada wktu nie juga dirasakan satu perubahan perlu dilakukan bagi mengubah diri kearah kebaikan..pada masa yang sama juga aku mengharapkan org sekeliling aku menjadi baek....

sesuatu yang perlu dipikirkan kembali , bahawa dalam kehidupan yang ada sekarang  adalah kehidupan ujian..kehidupan ujian yang disulami pelbagai peristiwa yang berlaku, pelbagai ujian yang berlaku dan pelbagai perkara dipikirkan...yang mana kehidupan sebenar ialah kehidupan akhirat yang ditentukan atas balasan apa yang dilakukan dalam akhirat...kita tahu semua thu tpii kita slalu jadi lalai jugak ditimpa ujian, lupa tentang bisikan syaitan dan memikrkan benda laen2..tpi perlu diingat, kita masih ada kurniaan akal diberikan bagi memberi kekuatan menempuhi pelbagai dugaan,,,

pada usia muda nie, cabaran paling besar semestinya mengawal kemahuan diri. gelodak jiwa pada waktu nie besar...memberi kepuasan pada diri,,pdahal keseronokan yang dpt itu bersikap sementara,,,so, untuk melawan arus dari kebiasaannya nie amatlah sukar jika mengharapkan seorang diri...memerlukan akan dan envoronment yang membantu dalam proses nie....tarbiah diri perlu dimantapkan dan dalam masa yg sma membuang anasir2 yang boleh merosakan diri...

soal jodoh juga merupakan isu yang besari,, mana x nya , bila duduk dengan rakan sebaya x abez menceritakan pasal perkara ini..umm ..nak ketawa ada jgak nie....sesuatu yang perlu dipikirkan kembali , mencari jodoh bukan satu yang maen2..... kesinambungan kehidupan selepas kahwin anda perlu pikirkan.....
yang mana menentukan anda dimana pada hari mendatang, yang mana seseorang yang dapat memberi keseimbangan pada diri anda dan paling utama mampu mengingati diri ketika lupa dan menjaga keharmonian sebuah keluarga. Usah gelisah jika tiada calon, kerana akan ada pada waktu-NYA,,harap padaNYA,,,Kalau yang terlebih calon..heheh,,,, berilah masa memikirkan calon terbaik pada diri anda..istikharah jalan terbaik  :)...Buat yang masih nak hold dulu, lengkapi diri dan perbaiki anda terlebih dahulu.....biasanya pasangan hidup adalah sama tahapnya dengan diri anda...Mulalah perhubungan dengan baik di mataNYA..jika anda menharapkan pertengahan dan pengakhiran yang baik....

Aku mengharapkan supaya Allah memberi aku kekuatan dalam melangkaui kehidupan penuh mencabar yang penuh ujian ini....
Aku mengharapkan kepada Allah supaya dapat melawan kemahuan diri atas dorongan nafsu dan bisikan halus syaitan
Aku mengharapkan kepada Allah memberi aku pasagan hidup yang mampu membuat aku mengingatimu, disamping aku memohon Allah tidak terlalu memikirkan tentang jodoh hingga tiba masaNYA....
Aku mengharapkan kepada Allah membangkitkan kemahuan menjadi lebih baik mencari redhaNYA, disamping itu, aku memohon kepada Allah membantu menjadikan rakan2 aku, ahli keluarga aku dan masyarakat aku menjadi lebih baik...
Amin

salam

/wah dah nak masuk subuh dah.......mcm biasa ulang2 benda sama setiap kali tuliz..hahhaha
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Rabu, 9 November 2011

treatment hati (part 1)

Salam

Berbalik cerita hati...hati yang menjadi raja dalam diri slalu menentukan keputusan... keputusan itu samaada baik atau buruk......hati juga mempunyai pelbagai jenis pnyakit...kadang2 hati itu mudh membuatkan seorang itu menjadi dengki, hasad riak dan takbur...dan hati itu juga mudah mengalami gundah bilamana bermacam2 perkara dikehendaki oleh diri dengan dorongan nafsu....mahukan harta lebih....mahukan mencari pasangan hidup ...mahukan pangkat dan darjat......hati yang tidak menyedari dorongan buruk hawa nafsu adalah sangat bahaya.... treatment hati perlu dijalankan dengan segera.... kegundahan dan keliaran hati perlu dibendung segera........menyedari hati jahat adalah lebih baik dripada perasan hati baek...


merawat hati ada beberapa cara dirasakan amat efektif.... .cara pertama,membaca alquran dan memahami maksudnya........hati yang tidak dilembutkan dengan bacaan dan teguran hasil bacaan alquran sangat parah....bila mana sudah menjadi keras dan gelap, amat susah untuk menjinaknnya...so dengan memahami makna dalam alquran dan merasai setiap ayat itu memberikan motivasi, peringatan , ilmu dan penenang kepada diri  .aku sendiri bila mana aku mengabaikan bacaan alquran, aku rasa kesannya......aku jadi lupa dan seronok membuat perkara yang sepatutnya........ oleh itu aku menggalakkan membawa tafsir alquran dimanajua berada...aku rasa ada je , size tafsir alquran yang compact dan boleh dibawah2 mana2pun.... x menjadi masalah pun klo nk letak dalam beg .....klo free skejap bley la baca....memberi sedikit masa untuk NYA x kan rugi :)...

kedua, cara kedua ialah bangun malam untuk solat malam ....bangun malam dan melakukan beberapa amalan seperti solat tahajud, taubat dan hajat jgak memberi kesan yang mendalam-dalam ... tapi sesetengah orang ckap susah nk bangn malam..tpi bila nak set tngok game bola tgh pagi bley plak..heheh.tpi sbnonya inilah mind set....apa salahnya bangun pagi memberi sedikit masa pada diri untuk mengadu padaNYA...wktu malam macam nie la senang dah bezt nak menbuat pengaduan padaNYA  dan memohon taubat padaNYA...wktu niela kita memikrkan berapa percentage sehari kita ingat padaNYa dengan  diikuti rintihan air mata taubat , mengharapkan padaNYA.. waktu nie juga nak mengadu hati nie sakit.....hati nie gundah....hati nie teruk..minta dibetulkan...waktu nie la juga nk mengadu padaNYA mengenai jodoh...x hanyut memikirkan benda2 nie....minta diperkuatkan diri...sehingga tiba masanya...dan mohon la jodoh yang rasa dimahukan dan boleh membantu dalam proses pembaikan diri...amin


sampai sini dulula ...
paper research x siap lagik...so kena sambung nanti.......wasalam..
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Selasa, 1 November 2011

Kisah hati

Salam






Dalam dunia mencabar dengan keseronokan, keghairahan dan kemahuan . Semua terhidang didepan mata.Pasti membuatkan langkah itu kadang2 tersangkut dan tersasar. Seringkali merasakan hidup ini sesuatu yg indah dengan perhiasan2 dunia yang cantik tanpa memikirkan kepalsuan kecantikan tersebut sehingga melupakan bekalan ke alam akhirat.padahal bila2 saje waktu kita akan kembali ke alam laen.Walaupun mungkin esok.Oleh itu, aku memerlukan 'rakan'. Rakan sering mengingatkan  aku ketika aku lupa dan rakan yang mampu menerima teguran ketika mereka lupa,.

Dunia skarang sangat mencabar. Macam2 perkara perlu difikirkan dan dilihat.Lupa skit anda hanyut dengan keseronokan.Bukan x bley cuma kadang2 berseronok memakan diri dan melupakan diri kepadaNYA.... ingatan terhadapNYA perlu dikekalkan sepanjang masa. Aku merasakan kesinambungan mengingatiNYA bukan hanya berada di masjid @ tikar sejadah sahaja... Tapi memerlukan sepanjang masa dimana jua kita berada.. Syaitan akn sentiasa membuat bisikan halus di telinga kita dan menunggu masa sahaja supaya kita jatuh.Oleh itu, bila kita jatuh kita perlu cuba naik balik . Kurniaan akal yang diberikan perlu dimanfaatkan sepenuhnya dan bagi mengatasi pengaruh syaitan dan nafsu.


Berbalik soal hati. ini adalah satu perkara yang berat jika tidak diawasi. Hati merupakan raja dalam diri mempengaruhi setiap tingkah laku. Akal sebagai penasihat akan sentiasa memantau dan memberi nasihat kepada hati. Nafsu dalam diri sentiasa dibangkitkan oleh bisikan syaitan yang bermacam-macam propaganda yang dilakukan.Oleh itu pelihara hati.Sesungguhnya hati ini sangat mempengaruhi seorang.





Hati apabila kotor dan hitam akan menjadi keras, apabila hati keras, kemanisan dan kelazatan beribadat akan tidak dirasakan. Dan ia akan menjadi penghalang kepada masuknya nur Iman dan nur Ilmu. Belajar sebanyak manapun ilmu yang bermanfaat  atau ilmu yang boleh memandu kita, namun ilmu itu tidak akan masuk ke dalam hati, kalau pun kita  faham, tidak ada daya dan kekuatan kita untuk mengamalkannya.
                                                                             
Allah Subhanahu Wataala berfirman dalam surah Al-Baqarah, ayat 74 :-Tafsirnya :
Kemudian sesudah itu, hati kamu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara  batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir sungai daripadanya, dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya. Dan ada juga di antaranya yang jatuh kebawah kerana takut kepada Allah, sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.


wasalam


/* kadang-kadang jiwa kita sering memberontak untuk memenuhi tuntutan jiwa dan kemahuan..ummm....So, ape lagik, berbalik kepadaNYA .. dan faham tuntutan Allah terhadap manusia itu sendiri..tahu tujuan manusia dihidupkan dan tahu ape perlu buat sebenarnya...
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Ahad, 23 Oktober 2011

kehidupan sebenar

salam....

hari demi hari kita menempuh dengan pelbagai perkara..adakala sesuatu yang menggembirakan hati...adakala sesuatu yang mendukakan....tapi itulah rencam dan keindahan dlm sebuah kehidupan....

hari ini topik yang cuba di'entrykan" ialah mengenai kehidupan...seringkali dalam kebanyakan pemikiran masyarakat kita, kehidupan yang paling dimahukan adalah kehidupan yang menyenangkan.... percaya bahawa kekayaan, pangkat , kecermerlangan adalah segalanya....

bermula dari kecik diajar untuk belajar pandai.... masuk universiti.....lepas tue berkawen ngn bahagia....dapat anak cemerlang..... mempunyai kewangan kukuh....mempunyai reputasi hebat...tapi tue hanya bersikap sementara dan sbenarnya ada sesuatu perlu dikerjakan untuk persiapan untuk dunia laen.......

paling lama pun hidup 100 tahun..itu pun kalo sampai... dibandingkan dengan hidup di akhirat...compem2 x de had.......dunia nie mcm papan catur je..penentuan permainan ditentukan oleh diri sendiri...bila cuba memahami konteks manusia dihidupkan.....hanya ada dua tugas yang di"highlightkan" iaitu "HAMBA KEPADA ALLAH" dan "KHALIFAH DI MUKA BUMI"..tiada tujuan lain .....jujur aku sendiri mengatakan bahawa dalam environment sangat mencabar... agar susah menunaikan tanggungjawab ini....tapi dengan adanya kemahuan diri rakan2 boleh melakukan.....bila rasa lost cuba ingt balik tujuan asal anda dihidupkan..

hehehhe..sesungguhnya setiap apa yang cuba aku tuliz ...sebenarnya aku cuba menyedarkan diri sendiri..dan terima ksih rakan2 sudi mendengar coretan ini...
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Ahad, 9 Oktober 2011

sejauh mana anda ikhlas????

salam....

[Al-Baqarah, Ayat : 264]
Wahai orang-orang yang beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan menyebut-nyebut dan menyakiti perasaan si penerima seperti orang yang membelanjakan hartanya kerana riak kepada manusia, dan tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. Maka bandingan orang itu ialah batu licin yang ada tanah di atasnya, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu ditinggalkannya bersih licin. Mereka tidak mendapat sesuatu pun dari apa yang mereka usahakan. Dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang kafir.


berbicara mengenai keikhlasan amat sukar dibicarakan..keikhlasan hanya diketahui oleh orang itu sendiri dan Allah  s.w.t.....harus diingat kegagalan mengikhlaskan diri dalam sesuatu perkara mungkin menjadikan sesuatu yang diusahakan itu sia-sia....misalnya... seseorang bersedekah @ beramal tapi mempunyai perasaan riya dalam diri menjadikan apa diusahakn tidak bernilai..sebenarnya menunjuk2 dalam melakukan perkara ini masih boleh asalkan tujuan mahu menggalakan rakan2 turut sama-sama melakukan perkara baik ..yang penting niat pada hati

kadang2 keikhlasan melakukan kebaikan perlu diteliti kembali....mulut senang mengatakan ikhlas....tapi hati itu sendiri taw keadaannya....kadang2 rasa keikhlasan bley hilang hasil bisikan halus syaitan..berhati2x.... istifghar banyak kali mungkin boleh menghlangkan perasaan ini.....

mengingatkan rakan-rakan dan diri sendiri...sejauh mana keikhlasan anda tanpa mengharapkan balasan selain allah...cth anda melakukan kebaikan hanya kerana cuba menunjukkan anda baek kepada gadis diminati.....kerana perkara itu anda memang dpt gadis tersebut tapi sangat dipandang keji oleh allah s.w.t......
lagi baek anda melakukan kebaikan atas dasar allah....mengharapkan anda dapt gadis yang dihajati daripadaNYA...jika tidak diizinkan , redha mungkin allah ada reason tersendiri melakukannya....mungkin dapt yg lagi baek...wallahualam...

amacam skema x bunyi nye...sje je seriuz skit memikirkan benda nie..kdg2 rasa rugi je bila nk buat baek tpi timbul benda2 macam riya takbur..nauzubillah...pnting menghidupkan keikhlasan dlm diri,,,,wasalam









jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Jumaat, 30 September 2011

sebalik kesedihan.......

salam

hari nie x de entry yang nak dituliz ....cuma nak share quotes yang jumpa kat fb.fb walking skit nmpak post rakan2 yang macam nie....mood hari jumaat katakan....tpi sebenar kena hari2 pun....... mendalam quotes2 nie.... free kan skit minda la baca benda2 nie mungkin menjadi penenang skit apa yang dihadapi dan pendinding untuk jadi kuat lagik kat diri kita ini.....

salah satu hadis yang membe aku share :

"Tidak seorang muslim pun yang ditimpa keletihan, penyakit, susah hati,
sedih, disakiti orang, derita, sehingga jika sebatang duri menikamnya,
kecuali Allah memadamkan dengan itu semua dosa-dosanya..”


(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ummm....Sesungguhnya Allah menguji setiap dari kita ni sesuai dengan kemampuan sendiri.. dan sebaik2 manusia adalah apabila diuji maka dia redha atas ujian itu.. dan ketenangan hadir dari hati yg sentiasa terbuka apabila diuji dan semestinya Allah redha pada hambaNYA yg redha dgn setiap ujian yg menimpa.

Ini  salah satu ayat alquran yang disharekan oleh member aku kat fb.. mungkin memberi berita gembira kepada golongan bersedih dan golongan taat kepadaNYA....

"sungguh, lelaki dan perempuan muslim, lelaki dan perempuan mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatan, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang sabar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar". (Al-Ahzab:35)

Ummm ..rasanya penyataan Dr Asri nie juga boleh memberi bekas pada hati bila menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran,,,,,,,

"Hidup ini bagaikan lautan yang luas. Kita hanyalah perahu kecil yang sedang menongkah gelombang. Lihatlah betapa ramai yang ‘gah’ dengan kedudukan dan jawatan mereka semalam, hari ini tiada lagi kemegahan itu. Siapa yang dapat memastikan kedatangan hari esok membawa bahagia kepadanya?!
Sebagai muslim, untuk merentasi benua kehidupan ini, tiada lain yang dapat kita bertaut melainkan ‘at-tawakkal ‘ala Allah’ atau bergantung harapan kepada Allah. Jiwa apabila benar-benar bergantung dan merintih harapan kepada Allah, keajaiban hidup akan berlaku tanpa diduga. Setiap mereka yang melalui hakikat tersebut akan dapat merasai kebenaran kata-kata ini.
Itulah sebabnya mengapa begitu banyak ayat al-Quran dan Sunnah menyuruh kita di samping usaha hendaklah bertawakkal. Cumanya, tawakkal adalah perkataan yang mudah disebut, tapi sukar untuk dihayati dalam ruh dan kehidupan. Ramai yang menyebutnya, tidak ramai yang diresapinya dalam merentasi perjalanan ini. Bacalah ayat-ayat al-Quran berkaitan tawakkal, ia akan membawa kita ke suatu alam yang penuh keyakinan dan kelapangan jiwa dan perasaan."

salam :)
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Ahad, 25 September 2011

berfikir sejenak selepas hari konvokesyen

salam ...

kehangatan majlis konvokesyen tadi masih terasa..... kemeriahan, kegamatan, kesibukan majlis itu menghidupkan suasana konvokesyen... tapi disebalik konvokesyen ini, minda terasa membuak2 memikirkan pelbagai perkara.

1. sangat tersentuh aku melihat kebanyakan graduate diraikan oleh ahli keluarga masing2...ahli kluarga merasa amat seronok melihat kejayaan anak,anak sedara,adik ,abang . Datang dri nun jauh utara sana x lupak dri Sabah @ Sarawak.....Ada datang dari keluarga dari kampung menaiki bas untuk meraikan anak mereka...dan lgik tersentuh melihat pak cik2 dan mak cik2 yang berusia , kuat untuk datang melihat anak mereka pda majlis konvo..nampak dari kaca mata orang tua mereka perasaan snggat bangga @ hiba gembira dalam diri mereka....:)

2. sangat berbangga melihat kejayaan rakan2 terdekat yang berjaya menamatkan pengajian walaupun kehilangan @ tiada orang yang dicintai yakni ibu bapa....seakan2 mereka seperti seorang hebat dlm menerima ujian ini.....dan melaluinya dalam sungguh redha.... dalam masa ada yg kena menggantikan tanggungjawab ayah@ibu tpi dlm masa yang sama perlu meneruskan pembelajaran ini.....dan dalam masa yang sama "rakan " tersebut menjadi sumber aspirasi untuk berjaya dan hadiah kejayaan kepada abang, akak dan adik banyak membantu mereka

3.jauh di sudut hati kesian kepada salah sorang calon yng ditimpa malang yang berkerusi roda. berjaya menamatkan pengajian tapi waktu konvokesyen seperti lumpuh atau tidak berdaya...mengingatkan aku bahawa memang benar kewujudan Maha Kuasa....mampu mengubah keadaan manusia bila2 masa mengikut kehendaknya.....peringatan ini amat memberi satu kesan pada diri....dia boleh mengubah dari keadaan baik kepada buruk... buruk kepada baik...sesungguhnya Tuhan akan menguji makhluknya dengan pelbagai cubaan..untuk melihat keimanan@ kepercayan kepada yang berkuasa...Jangan melatah menerima ujian, kesakitan , masalah...kerana Tuhan akan menghapuskan dosa2 jika mampu mengalaminya

sebelum menutup entry, buat rakan2 ,kejayaan yang diraih ini hanya baru kejayaan kecil....jujur kejayaan sebenar berjaya dalam hari perhitungan....logik2 x aku mengatakan kejayaan yang dapat nie hanya untuk tempoh paling lama 80 tahun lagik je...kehidupan slpaz 81-1000000000000000(infiniti) tahun lagik bagaimana.......ini ditentukan pda hari penghitungan...
jujur aku menulis bukan menunjuk2 menjadi baik dan aku bukan orang yang baik....tapi aku terpikir sejenak aku perlu menjadi baik dan mengingati diri sendiri.. manusia x lpaz kesalahan tpi bak kata slalu kita dengo....kurangkan dosa, tingkatkan pahala... agaknya x logik manusia x melakukan kesalahan...salam
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Khamis, 22 September 2011

nilai hari konvokesyen

salam...

x lama lagik akan tiba sesuatu yg hri amat dinantikan oleh pelajar berjaya menamatkan pelajaran.."hari convocation".....hari ini mempunyai simbolik hebat kepada pelajar yg telah berjaya menamatkan pelajaran.. harapan ibu bapa,abang,org kampung menjadikan ini lebih bermakna...pasti ibu bapa,abang ,akak,adik akan merasakan sgt berbangga dengan pencapaian yg diraih....apa x nya....pengorbanan , duit dan harapan tinggi oleh mereka menjadi special pada kejayaan diraih...

mungkin sesetengah orang merasakan hari konvokesyen tiada nilai..apa x nya kerana kesenangan atau kurang pengorbanan dalam melaluinya.. umm mungkin aku mngalaminya,.....tpi segelintir rakan ada yg melalui bnyak kisah dalam melaluinya..melaluinya dengan penuh pengorbanan.... melalui kurang sumber kewangan....melalui dengan penuh liku kehidupan.. kehilangan, pergolakan dan mcm2 lagik... tpi akhirnya meraih kejayaan yg diimpikan...kadang-kadang aku merasakan sangt respect kepada mereka atas "kesurvivalan "mereka dalam hidup.....

"betapa berbangga ibu bapa melihat pencapaian anaa" ,walaupun kejayaan sikit @ besar...asalkan itu bukan satu yg slah..slam.....mungkin kita x nmpak apa yg dirasai oleh mereka, tpi lubuk hati ibubapa kita x thu :)

??hehheeh..mungkin gaya penulisan yg pelik dan teruk...harapp maap ...heheh??
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Sabtu, 4 Jun 2011

ViDeo & Ranking Maharaja Lawak Minggu 10


Salam,
Nampaknya, sekarang Maharaja Lawak menjalankan tour jelajah Malaysia.Kali ini diadakan di Pisa , Pulau Pinang. Jom kita lihat aksi video maharaja lawak episod 10 mengikut ranking sesuka hati aku



1.Sepah


2.Jozan

3.Jambu



4.Nabil
 

 5.R2

Secara konklusi, performance diorang kat Pisa hanya average sahaja aku rasa minggu nie . Tempoh 7 minit nampak dirasakan agak lama oleh peserta. Jozan dan Sepah meneruskan rentak seperti biasa. Sepah x abez2 lawak kampung dia. Jozan pulak memang jadi perempuan lembut + guru tari AF..hahahah.Jambu penat aku tengok persembahan diorang , asyik jerit-jerit je..hahah...Nabil kehilangan gayanya..Rasanya kalo dia buat lawak jadi sek rendah lagik ok..tryla minggu depan... R2 x boleh nak perform sepenuhnya coz x bley handle time lama sangat.Apapun Good Luck all contestan raja lawak
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Jumaat, 3 Jun 2011

10 PilihanTablet PC terkini Yang Diingini Tahun 2011 serta Video

Salam

Entri hari ini ialah mengenai " 10 tablet PC  yang  popular  untuk pasaran  dunia. Sumber diambil dari zd.net yang dikeluarkan pada 29 May.Ok , kita lihat tablet-tablet terbaik .Disertakan dengan video bagi tablet-tablet tersebut


10.SAMSUNG SLIDING PC7




9. MOTOROLA XOOM




8. HTC FLYER



7. SAMSUNG GALAXY TAB 8.9 

 


 

6. B&N NOOK COLOR

 



5. ASUS EEE PAD TRANSFORMER

 



4. BlACKBERRY PLAYBOOK

  


3. THE AMAZON TABLET

 


 2. HP TOUCHPAD

  

yang paling diingini sekali ialah :


1. APPLE IPAD 2

 







jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Isnin, 30 Mei 2011

Apa Yang Panas Waktu Game Barcelona vs Manchester United??? Serta Highlight HD Final

Salam



Ok,Nie hari aku berminat nak review game antara dua kuasa besar bola ..antara Barca dan Manutd...perlawanan final Champion League...habuan juara dpt rm 580 juta.paling tinggi dianjurkan ...Tunggu penuh penantian nk tengok game tue..tetiba minit 30 dah tertido...tpi dah tngok balik dah game tue tadi...hahahha.. Ada highligt sekali nie..




Game Final CL  bermula dengan garang... Kita dapat lihat asakan laju dan ganas bertali-arus dari  pemain Manutd....Bila pemain Barca cuba bawak bola habis kena "closing down" tahap cipan punya oleh Manutd. ..tengok gaya  Manutd waktu tue macam dah nak menang....Tapi bila dah lama-lama , pemain Manutd makin penat momentum pun dah xde......




Setiap biasala, Barca maen macam biasa kita tengokla.....Gerakan dan hantaran pendek antara pemain tengah seperti Busqeut, Iniesta dan Xavi memang merimaskan pemain Manutd....Lagik bila Messi sebagai playmaker akan berada di sekitar padang ... Mana-mana pun ada dia.. Villa dan Pedro pulak menanti hantaran jauh je dari pemain tengah tersebut. Alves kadang-kadang baik hati tolak la bahagian attacking


Manutd malam nie kurang menjadi...Nampaknya stamina pemain Barca lagi tinggi dari diorang..Tue x ley hidup tue Manutd... Aku rasa siapa yang main dalam game nie sure penat tahap kambing gurun...Dua-dua maen attack seboleh-bolehnya...




Nampaknya "counter attack"  dan " exploit the  ball to the middle" manutd kali nie x brape menjadi,diorang x mampu beat pemain Barca yang laju ,berstamina tinggi dan kuat-kuat. Patutnya Manutd boleh try maen serang side belah kiri coz Alves selalu naek kedepan.....Agaknya, Park Ji Sung kurag makan tonik katak dia kot tue x bleh nak try dari side kiri... Lagik satu mengapa Nani x dimainkan awal2 lagik???...




Nampaknya pemain Barca begitu cemerlang malam tue yek.. Pandai mengubah tempo permainan .... Suka-suki je kejap maen slow....Tetiba laju... Tahu-tahu Messi dah kat depan.... Xavi dan Iniesta pun bagus dari segi hantaran dan tendangan ke gawang pun mengancam....... Jujur aku cakap Messi, 5-star world class player.... dari dribbling , moving  dan creativity dia semua mengancam......Gandingan Villa , Messi dan Pedro pandai merancang untuk mengucar-gacirkan kubu Manutd.....Sampai Ferdinand dan Vidic tercungap-cungap da......Rafael pun smpai kena sakit urat.....


Apapun nak ucap tahniah kepada Barcelona FC!!!


jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Ahad, 29 Mei 2011

siapa bakal menjadi manager baru Chelsea?

Salam

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan pemecatan CA dari team Chelsea. Aduhai2 owner Chelsea, Abramovich nie asyik pecat manager je tahu... Susah2, ko je la jdi manager..Kalau kalah ko boleh pecat diri sendiri...hahahah.... Tuela risiko menjadi manager Chelsea, menang akan disorak tapi x boleh kalah anda akan dibuang macam tue je....Takut-takut lepas nie semua manager x  nak pergi dah kat Chelsea . Blacklist dah


Berikut adalah nama-nama hebat yang bakal menjadi manager Chelsea.... hahha siapa la agaknya... rumour diorang dengan team Chelsea dah banyak dah.......


 Marco Vas Basten... Taktikal menyerang hebat dipraktikan pada pasukanBelanda... Tapi boleh ke mengemudi team jenis kelab dengan baik.



Harry Redknaap....Menaikan nama Tottenham Hostpur sebagai pasukan digeruni EPL...Hubungan baik dengan pemain-pemainya.....Tapi mampukah mengemudi team besar seperti Chelsea..



Hiddink...tactical manager hebat.....Pernah mejadi manager Chelsea 3 bulan dan membantu Korea Selatan untuk mendapat tempat keempat World Cup 2002...


Favourite aku , Maurinho , The Special One...... taktikalnya hebat, mampu menukar corak permainan dalam satu permainan, hubungan baik dengan pemain... Tapi , hubungan selalu sangat buruk dengan media, referre dan owner!!....Adakah Abramovich sanggup amik balik....


Villa Boas, muda la....baru usia 33 tahun dah bawak Porto jadi juara liga dan pergi ke final Europa League......taktikal hebat jugak dan pernah menjadi asisstant manager maurinho...macm ada kesamaan je.....:)
Semua nie nampak berkemungkinan, nama lain adalah seperti Frank Rjkaard and Rafael Benitez..Tapi ada sorang lagik hebat je...jeng2.......Yang dimaksudkan ialah.......



Pep Guardiola

manager barcelona skrg.....creative , mampu boost moral dan bijak urus pemain ..mungkin habis dgn Barcelona , mungkin smbng kita tengok la nanti...


Kita tengok la der apa terjadi . chelsea oh chelsea ....Sejak sokong ko dah 6 kali tukar manager....Abromivch baIk ko kasik duit bnyak tue kat aku dari bayar pampasan for sacking manager ..ummm















jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Khamis, 7 April 2011

Antara Pahang , Terengganu, Kelantan , Selangor .siapa paling hebat untuk merangkul juara FA 2011!!!

Salam,

Tiga pasukan pantai timur dan Satu pasukan pantai barat akan bertembung.Hahahaa Pertembungan empat kelab negeri hebat ini pasti sukar diramal dan siapa yang layak memenangi piala fa 2011.


Pahang dilabel sebagai pasukan underdog dibawah bimbingan Dollah Salleh pasti sedang mngatur percaturan bagi menewaskan Terengganu.Terengganu tidak kurang hebatnya mempunyai pemain gandingan lincah seperti Abd Hadi, Ashaari dan Manaf .Ayuh PENYU! man'gak SOKMO. apa maksudnya???heehe



Kelantan dibawah bimbingn M Karathu mempunyai skuad yg matang dari jumlah pemain senior berpengalaman dan muda berbakat.Harus diingatkan dua watak penting yang memberi kekuatan kepada kelantan ialah Shahrul Idlan Talaha(kelincahan gerakan) dan Khairul Fahmie (mampu untuk mengawal gawang dengan baik
                              
Selangor ,skuad yang mempunyai pemain sedang mewakili Malaysia seperi Amirul Hadi,Safiq Rahim, dan pemain berpengalaman seperi Kharul Anuar Baharom,Hardi Jaafar dan Amri Yahya pasti menambahkan tajam skuad merah ini.

Kita nantikan siapa yang layak menjuarai piala FA!!! siapa????? Johor FC kompem lambat lagik ...aduhaaii...

Separuh Akhir Pertama Piala FA
12.05 PAHANG lwn TERENGGANU (8.45 mlm Stdm Darulmakmur)
12.05 SELANGOR lwn KELANTAN (8.45 mlm Stdm Shah Alam)

Separuh Akhir Kedua Piala FA
15.05 TERENGGANU lwn PAHANG (8.45 mlm Stdm Tuanku Ismail Nasirudin)
15.05 KELANTAN lwn SELANGOR (8.45 mlm Stdm Sultan Muhammad iv)


Sempena ulang tahun kelahiran says.my kali k- 3,kami akan meraikan dengan berpeluang memenangi barang seperti Macbook air, Samsung Plasma TV, Iphone 4, Canon SLR, IPad2, Lomokit , Percutian South Korea dan lain-lain lagi. Cara mudah anda hanya perlu register dan anda layak menyertainya..
 
 

jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Selasa, 5 April 2011

KiSah Seram yanG betUL SeRAm......KoMPeM KiTA pUN TaKUt

salam ,

ari-ari skrg citer hantu... tapi bila kita baca cerita nie...keseraman lebih seram dari citer hantu dan menyebabkan kita amik iktibar dan menjadi lbey baek... ingat maen blog maen jugak, tapi benda2 mcm nie jgn lupa .tpi kena baca ngn hati la...:)


kisah bermula....jeng2

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.
 
✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :
ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.
(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.
Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.
sumber: Amar Sufi

* oleh itu ,kawan2 kita amik iktibar benda2 nie...jangan asyik kumpul churp2 je....benda2 macm amalan pun kena slalu..semoga kita jadi lebih ,salam
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

15 HaRi LaGIKK!!! UltrAman gila

salam......

aduhai penat rasa arini... semoga tuhan memberi kekuatan ...amin...arinie otak sudah jam @ kong la kawan2 sbab buat bnyak keja arini.. menunggu 15 hari lagik , hari kebebasan bagi "pelajar tahun akhir jurusan telkomunikasi" ...programming x siap lagik, hardware x check lagik, laptop nk kena format....:) mood skrg umm blur+bimbang+jiwa kacau+buat bodoh...hari nie x denya entri panjang dan melalut....projek x siap ada hati nak berblog.....

penat2 nie layan video bezt jugak ....:)






jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Sabtu, 2 April 2011

ToP 6 VideO Persembahan MahaRaja Lawak Minggu 1 (Mengikut Selera Aku!!!)


salam,

setelah wat analisis (tengok ulang-ulang) nie la top 6, credit kepada GuaTV dan Najwa69


6.R2 (lawak pandai budak sekolah)


5.Sepah (lawak doktor poyo)


  4.  Balas ( lawak karipap )
 


3.Jozan ( lawak sempoi )

2.Nabil (Lawak peniaga directseller)


heheh , terbaik malam tue.!!!.....

1.Jambu (Lawak pengacara sengal)

jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

MahaRaja LaWak (EpIsod SatU Wat PecaH PeRuT) @ MaMat KhalId vs JoZan








salam

Hahaha, tak kering gusi aku tngok keleteh peserta maharajalawak  buat lawak yang superb dan terlampau-lampau.Ada yang wat lawak sengal ubi yang entah ape tpi x bleh henti ketawa,  ,lawak pandai yang x bleh predict  ada wat lawak kasar tahap melampau, dan x bleh  blah ada wat lawak mencarut   . Kalo boleh x nak la buat lawak sensor2 nie, ramai tengok ko budak2





Tapi bila jozan wat persembahan, kesian tngok kena bambu ngn mamat khalid.Berkerut tengok dahi budak jozan nie dibuatnya.siap nk baling kerusi lagik..Hahhaha,,,,Biasa jozan jadi pengacara kenakan orang je..Nie dia kena...hahha..saje je. Mamat Khalid wat macam tue nk menghangatkan lagi maharaja lawak.Saje je nak lariskan maharajalawak :P .Nak ikutkan ok je persembahan diorang.X pun Mamat Khalid x nk diorang over-confident kor. Yang laen truk x kena pun :)




Untuk sepanjang maharajalawak satu nie, paling terbaik ialaj "JAMBU", Taukey dan Yuz. Lawak x de point sangat pun tapi dia punya lawak sengal wat orang ketawa pecah perut dari awal hingga akhir. Kedua, kumpulan "SEPAH", lawak diorang macam selalu dia buat dan ko x leh agak lawak diorang.Karektor watak doktor tue memang hidupkan lakonan kumplan diorg.Ketiga, kumpulan "R2", hebat jugak mampu bersaing dengan otai raja lawak lain. x bleh belah bila berlakon jadi budak sekolah dengan idea kenapa markah kosong

JoZan, Kumpulan Balas ngan Nabil pun aku rasa x menghampakan.Jozan memang dah tahu gandingkan diorang memang mantap, cuma ending dia simple sangat. Balas bezt tapi "maen prop" ngn double meaning kuat sangat . Nabil macm biasa la terbaik cuma x sempat abizkan btul2 .


Yang laen-laen macam Wai, Jihan, Amir, R2 dan Man kena improve banyak lagik untuk lawan diorang.Moga MahaRaja Lawak episod lepaz nie lagik bezt

Sekian .....







Laporkan cerita sensasi anda yang pelik, sedih, ngeri atau lawak berserta gambar dan hebohkannya kepada dunia! 10 wartawan amatur dengan undian tertinggi akan memenangi RM500! Sebarkan di Facebook dan ajak member-member undi Laporan Biar Betul! anda. Lagi sensasi, lagi tinggi peluang untuk menang! Peraduan ini bermula dari 30 Mac sehingga 20 April!
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Jumaat, 1 April 2011

awas, radiasi hari2 kita kena tapi x sedar (part 1)



salam,

Sedar x sedar kemajuan teknologi semakin meningkat dari hari ke hari. dari dulu orang pakai telefon guna  wire je, tapi sekarang guna handset yg kecik2, canggih2 dan mantap2..dulu zaman 90-an , kalo nak guna internet punya la lembap tambah lagik kena tunggu bunyi tetot..tetot.... tapi sekarang dah laju siap x bleh guna wireless lagik....ish dahsyat2...tapi taw x kita sebenarnya setiap hari terdedah kepada radiasi yang memberhaya kesihatan

imej dari inframerah


Biar aku terangkan sikit apa maksud radiasi ...orang asyik sebut je radiasi ..heheh...radiasi nie nak sr sebenonya ialah sinaran...dan senang lagi ckp bentuk tenaga yang terhasil bergerak melalui ruang (udara) tapi akhirnya diserap oleh benda lain(material @ manusia)..sebenarnya kat dunia sekarang nie, kita memang terdedah kepada bnyak jenis radiasi.Bukan je radiasi nuklear je....tapi bnyak lgik


 remote controla.


1.Infrared

- Bila terkena sinaran ini, kita boleh rasa haba mcm sumber dari sinar matahari, api radiator kendaraan atau pantulan jalan  yang terkena panas .Ada satu lagik contoh ialah remote control . perasan x, remote control tue kan ada lampu merah kan kat depan (yang nie x rasa panas coz wavelength pendek)... jangan sesekali halakan remote kat kita atau orang lain waktu tekan channel ..sebenarnya waktu tue infrared tepat2 hala kat kita. Saraf pada kulit kita dapat rasa perbezaan suhu permukaan kulit ,namun kita tidak dapat merasakan sinar infrared...ish2


dari mana datangnya infrared dari matahari


  
Semakin panas sesuatu semakin dapat dia meradiasikan radiasi infrared".[nasa]


antara kesan2 radiasi infra merah ialah :

a) mata - "Dry Eye" jika terdedah kepada sinaran infrared nie.oleh itu jgan sekali-sekali maen remote control
b) kulit - sinaran ifrared melebihi 45 C akan menyebabkan kulit terbakar dan mungkin ereythema


Contoh kes infared  mengakibatkan kematian dari Indonesia:

Belakangan ini,, kita dengar ada informasi tentang pembunuhan lewat radiasi infrared yang berasal dari HP. .  Kondisinya jika telpon dari nomor 0866 atau 0666 dengan nomor berwarna merah dijawab. Maka kita akan merima pancaran sinar infrared yang melebihi batas normal. Sehingga dapat menybabkan kerusakan jaringan otak dan akhirnya menyebabkan kematian. Berita ini sedang menjadi HOT NEWS DI Padang. Informasi ini umunya telah disebarkan melalui telpon dan sms dari karib kerabat . Berita ini dibenarkan oleh berbagai media cetak,elektronik, dan radio di Padang bahkan oleh badan WHO milik PBB.

Isunya ada sekelompok orang yang melakukan percobaan tentang ini dan melakukannya kepada masyarakat.Di Beberapa daerah seperti ACEH dan Padang Panjang dikabarkan telah ada beberapa orang yang meninggal karena hal ini. (kesahihan berita diatas belum dibuktikan lagik ye).

tapi jngan risau sngt radiasi nie masih lagik dikawal  dengan ada kawalan keselamtan oleh yang buat produk tersebut..lagipun infrared sngt penting dalam kehidupan hari nie ...lagik2 dalam pengimejan teknologi.,sistem telekomunikasi dan lain2 lagik....setiap produk dah buat langkah keselamatan tapi sebagai pengguna kita kenala berhati-hati .aku rasa radiasi infrared nie kurang bahaya berbanding nuklear ke, mikro,...buat masa nie ada juga bnyak infrrared yng baek digunakan seperti sauna dan terapi ...dahla penat la aku sambung artikel  radiasi lain pulak lpz nie...nuklear ke,, wifi ke,,,, handsetke,,,,nantila..
salam

Maklumat tambahan 


# maklumat kalo salah bagitaw....

jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com

Khamis, 31 Mac 2011

Gimik "Orang Batu @ Keras" Untuk Derma Palestine!

salam,
sudah lama bebeno dah aku rasa aku x aku x wat entry kat blog aku... blog aku nie dh ibarat muzium usang menanti belah dah..mati segan hidup x maw.....smpena ulang tahun ke dua x berblog nie...tue die siap ada "smpena" dah mcm speciel @ limited edition entry hahah..aku rasa aku nk sambung balik la untuk
la "menconteng arang di blog" nie haha.. walaupun blog aku nie x de org nk bca, tpi rasa aku nk smbung jgk coz suka hati saya la kan nak wt ape...tetiba tuliz syaplak...

nk diceritakan hari nie,, aku berkemsmpatn bersama rakan2 aku untuk menjalankan  gimik "flash mob" smasa mnjalankan kutipan derama untuk palestin..awal2 aku pun x taw ape bendanya tue..flash mob nie cmni berjalan2  dgn membe aku untuk kutip derma...bila tiba satu masa kitorg kena jadi "orang batu"..dan  slah sorg membe aku akn mnympaikan pesanan ringkas guna hailer.. walaupn aku dpt dtg kjap je tpi aku nmpak smngt btul diorg wat keja2 amal nie..rupanya rasa msih ramai lagik org malaysia yg prihatin untuk isu2 nie..
kutipan derma pun mngalakan...trms ksih bnyak2 diucpkn yg sudi derma ..:) ...



video
  "Flash Mob"Squad aqsa di tapak konvo utm

cuma x berapa berkenan bila dngo mulut2 org tepi berkata2...misalnya, asal x wat kutipan ank yatim johor ke mngsa tsunami ke?? lgi yg x bleh blah bila ada jugak "ckp ish macm org x btul buat malu je"...nie la namanya mentaliti yg x sehat yg perlu diubah...  pertama, sikap  suka mengkondem ape org buat ... dan lbh suka mencri kslahn dri kebaikan.. agaknya , kalo kita wt derma anak ytim ke mngsa tsunami ke....diorg ckp juga bnda sme tue dah mind set mcm  tue.. aku lbh suka ckp kbnykn org skrg klo kita wt sesuatu baik adalah lgi pelik dri buat jhat...cth bila tngok ada org baik skit..ckp org baik pun buat dosa jgk....skrg nie kalo tngok klo wat baek kebanyakan dan disindir,,,tpi bila org tue buat mngrut2 @ berdosa dikatakan hebat ..agak pelik la dunia skrg...

x salah kot rasa kita tlong diorg....ni mungkin pegorbanan duit kita skit je...stakat kita derma rm10 pun bukan bnyak der..nak dibandingkan pergorbanan jiwa diorg....cuba kita kat tmpat rakyat palestine... mandi darah , famili mati,, makanan x ckup.... ksian kot...x nk ke kita dapat saham ape yg kita kejakan untuk membatu kearah pembebasan palestine yg dijanjikan..x inginkan kita berikan skit mknan ntuk tolong anak2 yatim yg hilang mak bpk untuk truz survive..besar phala tlong org sedemikian rupa...
sebenonya, bila kita lihat mentaliti kita skrg amat bhaya... yang salah kita anggap biasa... yng betul anggap luar biasa.. kita pikir balik kita renungla balik.ummm...peace no war..hahah :)sekadar teguran  dri hamba yg lemah.....bukn marah yek.

salam
jika suka entri diatas :) www.tips-fb.com